Тема: розповідь про давньослов’янського бога Перуна.
Головна думка: «перун — верховний бог давніх слов'ян».
Мета: розказати про вірування давніх слов’ян, бо хто не знає минулого, той не має майбутнього.
Рід літератури: епос.
Жанр: оповідання.
Будова твору
Зачин |
«Перун — верховний бог давніх слов'ян…» |
Основна думка |
«У давнину люди вірили, що високо в небі Перун мчить у своїй колісниці...» |
Кінцівка |
«Днем Перуна вважали четвер…» |
План
1. Перун – верховний бог.
2. Бог посилає грім та блискавку.
3. Четвер – день Перуна.
Можна сказати, що фразеологізм «після дощику, в четвер» тісно пов'язаний із Перуновим днем.
У давнину четвер вважався днем Перуна, коли слов’яни поклонялися ідолові бога, зверталися до нього з проханнями дощу. За давніми віруваннями рух колісниці Перуна пояснював грім, а політ стріл – блискавку. Бог Перун пробивав хмари, щоб ішов дощ. Проте часто-густо такі прохання не приносили бажаного результату навіть у такий день.
У фольклорній спадщині залишився влучний вислів «після дощику, в четвер», який означає ніколи, нездійсненність бажань.
ПЕРУН
Перун — верховний бог давніх слов'ян, бог грому та блискавки, родючості, покровитель хліборобів.
У давнину люди вірили, що високо в небі Перун мчить у своїй колісниці, запряженій вогнегривими кіньми. Гримить колісниця — чують грім . Летять стріли Перуна — бачимо блискавку. А потім піде дощ, щедро зрошуватиме землю для гарного врожаю.
Днем Перуна вважали четвер, а його священним деревом — дуб. Перед ідолом1 Перуна розпалювали вогнище з дубових гілок. Біля підніжжя ідола воїни розкладали зброю. А в походах попереду війська возили фігуру дерев'яного Перуна, щоб захищав військо від ворога.
1. Ідол – статуя, що зображує бога.