«Я…»
Він дивився на мене тупо
Очицями, повними блекоти:
— Дарма ти себе уявляєш пупом,
На світі безліч таких, як ти.
Він гримів одержимо і люто,
І кривилося гнівом лице рябе,
Він ладен був мене розіпнути
За те, що я поважаю себе.
Не стала навколішки гордість моя.
Ліниво тяглася отара хвилин...
На світі безліч таких, як я,
Але я, їй-Богу, один.
Бо в кожного "Я" є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми — це не безліч стандартних "я",
А безліч всесвітів різних.
Ми — це народу одвічне лоно,
Ми — океанна вселюдська сім'я.
І тільки тих поважають мільйони,
Хто поважає мільйони "я".
Рід літератури: лірика
Жанр: вірш
Вид лірики: громадянська
Рік написання: 1962
Мотив (тема) : сповідь ліричного героя про своє власне «я», протест проти диктатури
Провідний мотив: самоствердження людини у складному сучасному світі, її самодостатність, самоцінність і неповторність
Ідея: уславлення неповторності кожної людської особистості та засудження авторитарності
Головна думка: «Ми — це не безліч стандартних "я", а безліч всесвітів різних»
Художні засоби
Епітети: «очицями, повними блекоти», «дивився тупо», «гримів одержимо і люто», «лице рябе», «одвічне лоно», «ліниво тяглася», «гримаєш грізно», «океанна вселюдська сім'я»
Метафори: «уявляєш пупом», «кривилося гнівом лице», «не стала навколішки… гордість», «тяглася отара хвилин», «ми — безліч всесвітів»
Гіпербола: «він гримів …»
Порівняння: «безліч таких, як ти», «безліч таких, як я»
Інверсія: «І кривилося гнівом лице рябе», «Не стала навколішки гордість моя»
Повтори: «тих поважають …, хто поважає»
Повтори (анафора): «На світі безліч таких…», «Ми …»
Метонімія: «бо в кожного "Я" (людини) є своє ім'я».
Антитеза (протиставлення): «На світі безліч таких, як я, та я, їй-Богу, один», «ми — не безліч стандартних "я", а безліч всесвітів різних»
Частина фразеологізмів: «уявляєш пупом», «ладен був розіпнути», «не стала навколішки»
Поетичні афоризми: «Не стала навколішки гордість моя», «Бо в кожного "Я" є своє ім'я», «Ми — це не безліч стандартних "я", а безліч всесвітів різних», «І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони "я"».
Образи-символи:
очі - дзеркало душі;
очиці - душевна темрява;
повної блекоти — отруйна ненависть;
пуп (землі) – самовпевненість, зарозумілість та егоїзм;
бути розіпнутим – піти на страждання за переконання, віру;
отара хвилин - плинність часу;
«я» - особистість;
безліч всесвітів - людська особистість як центр Всесвіту, багатий внутрішній світ;
в лоні народу - національна самосвідомість.
Кількість строф: п’ять
Вид строфи: катрен
Віршовий розмір: за основним чергуванням дактиль (—UU)
він |
ди |
вив |
ся |
на |
ме |
не |
ту |
по |
|
|
|
о |
чи |
ця |
ми |
пов |
ни |
ми |
бле |
ко |
ти |
|
|
дар |
ма |
ти |
се |
бе |
у |
яв |
ля |
єш |
пу |
пом |
|
на |
сві |
ті |
бе |
зліч |
та |
ких |
як |
ти |
|
|
|
Він |
гри |
мів |
о |
дер |
жи |
мо й |
лю |
то |
|
|
|
і |
кри |
ви |
ло |
ся |
гні |
вом |
ли |
це |
ря |
бе |
|
він |
ла |
ден |
був |
ме |
не |
ро |
зі |
пну |
ти |
|
|
за |
те |
що |
я |
по |
ва |
жа |
ю |
се |
бе |
|
|
Не |
ста |
ла |
нав |
ко |
лі |
шки |
гор |
дість |
мо |
я |
|
лі |
ни |
во |
тя |
гла |
ся |
о |
та |
ра |
хви |
лин |
|
на |
сві |
ті |
бе |
зліч |
та |
ких |
як |
я |
|
|
|
а |
ле |
я |
їй |
-Бо |
гу |
о |
дин |
|
|
|
|
Бо в |
ко |
жно |
го |
я |
є |
сво |
є |
ім' |
я |
|
|U—U|U—U|U—U|— |
на |
всіх |
не |
на |
гри |
ма |
єш |
грі |
зно |
|
|
|U—U|U—U|U—U| |
ми |
це |
не |
бе |
зліч |
стан |
дар |
тних |
я |
|
|
|—UU|—UU|—U|— |
а |
бе |
зліч |
все |
сві |
тів |
рі |
зних |
|
|
|
|—UU|—UU|—U| |
Ми |
це |
на |
ро |
ду |
о |
дві |
чне |
ло |
но |
|
|—UU|—UU|—U|—U| |
ми |
о |
ке |
а |
нна |
все |
люд |
ська |
сім' |
я |
|
|—UU|—UU|—UU|— |
і |
тіль |
ки |
тих |
по |
ва |
жа |
ють |
міль |
йо |
ни |
|—UU|—UU|—UU|—U| |
хто |
по |
ва |
жа |
є |
міль |
йо |
ни |
я |
|
|
|—UU|—UU|—U|— |
Римування: перехресне (АБАБ)
Ліричний герой – це особистість, а його «я» є горде, безкомпромісне та гідне звання людини.
У першій строфі «…дарма ти себе уявляєш пупом, на світі безліч таких, як ти» зрозуміло, що йдеться про представника влади, а вона прагнула бачити людей однорідною «сірою масою».
Тому будь-яке інакомислення завжди жорстко придушувалося: «він ладен був мене розіпнути за те, що я поважаю себе».
Ліричний герой є серед тих особистостей, які протистоять авторитарній машині: «не стала навколішки гордість моя».
І його, як інших однодумців, не залякати, адже ліричний герой усвідомлює, що людина не є бездумним «гвинтиком» владної машини, бо вона – це цілий світ, неповторна особистість: «ми — це не безліч стандартних "я", а безліч всесвітів різних».
В останній строфі ліричний герой підказує, що саме «всесвіти різні» утворюють народ у вселюдській сім’ї. Він переконаний, що відкриття самоцінності своєї душі ї гідності ведуть людину до відкриття самоцінності нації й національної гідності. Тому закликає навчитися поважати себе, адже «тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони «я».
Духовно-естетична цінність вірша – емоційна зворушеність від прочитаного, осмислення власного «я», насиченість поезії влучними висловами.