Портретні художні деталі:
«Я виходжу з-за клуба, в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив)». |
Оповідач – студент, живе скромно, працює, а не чекає поки мама зекономить чи позичить гроші, а як справжній чоловік бере ініціативу на себе. |
«Вона стоїть без хустки». |
Удруге Марфа не вийшла заміж, залишилась одинокою. |
«Сива, пишноволоса — колись її волосся сяяло проти сонця золотим, тепер не сяє. Видно, думаю собі, волосся умирає раніше, ніж людина...». |
Ще не стара Марфа посивіла від горя, страждань.
|
«Марфа ворушить губами і проводжає мене далі». |
Говорить боязко, невпевнено, ніби хоче щось приховати, а приховувати є що. |
«Дома мене стрічає мама, радіє, плаче і підставляє мені для поцілунку сині губи». |
У медичних джерелах говориться, що сині губи – це також симптоми захворювання серця, у творі вони вказують на душевні переживання та важке життя, бо чоловік був репресований, довелося самотужки виховувати сина. |
«Коли з пошти виходив наш поштар дядько Левко — височенний, худющий, як сама худорба». «Тонесенька, тендітна, в благенькій вишиваній сорочині й рясній спідничині над босими ногами». |
Злиденні умови життя пересічної людини.
|
«Сині Марфині очі запливають слізьми і сяють угору на дядька Левка — ще синіші». |
Засмучена відмовою, благає не засуджувати, а зрозуміти її почуття, відображаючи внутрішній конфлікт між великою силою кохання та недосяжністю щастя. |
«Левко озирається довкола, зітхає немічно худими грудьми і манить Марфу пальцем за пошту». «Наставивши вгору гостре плече з порожньою майже сумкою (тоді не дуже-то люди писали один одному)». |
Тодішнє суспільство – атмосфера страху і доносів.
|
«Вона хапає з Левкових пучок листа — сльози рясно котяться їй по щоках — пригортає його до грудей, цілує в зворотну адресу...». |
Сльози щастя бути дотичною до долі коханої людини. |
«Вона дістає з-за пазухи пожмаканого карбованця і вкладає Левкові в долоню». |
Марфа не знає, що той лист останній, надіється наступного місяця знову торкнутися до листа від Михайла, також натяк на поширене явище – хабарництво. |
«А Марфа біжить на роботу, птахою летить». |
Щирі почуття, хоч і не розділені, можуть окриляти. |
«Сидить на поріжку і обриває пелюстки на ромашці, шепочучи: "Є — нема, є — нема, є..."». |
Закохана жінка, як дівчинка, ворожить про свого коханого.
|
«Два годочки прожила з Карпом своїм і нажилася на сто». |
Натяк на нещасливе подружнє життя Марфи з Карпом. |
«Ото гляне було, як він над галушками катується, зітхне посеред пісні й одвернеться». |
Нерівність душ у подружжі Яркових.
|
«Товстопикий був, товстоногий. І рудий — матінко ти моя... Як стара солома. Марфа проти нього — перепілочка». |
Авторська неприязнь до персонажа Карпа, як людини безсердечної та обмеженої. |
«А він затулить надбрів'я долонею і співає. Або до тебе в колиску всміхається та приколисує легенько» |
Подружня вірність Михайла, любов до своєї сім’ї.
|
Пейзажна художня деталь
«А перед нею — молоденька сосна рівними рядочками на жовтому піску». |
Вічність Марфиного кохання та жіноча самотність серед туги та безвихіддя. |
«Проводжає мене далі, аж доки я не увійду в сосну "велику" (у нас її називають ще: "та, що твій тато садив")». |
Сосна, посаджена, батьком, стала пам’яткою для сина.
|
«"Тоді не було б тебе – шумить велика "татова" сосна"». |
Духовна єдність репресованого батька і сина-студента. |
Деталь як форма художнього узагальнення
«Дов'язати до вечора свої шість кіп — і вітер сушить — не висушить сльози в її очах». |
Жінкам доводилось важко працювати за, так звані, трудодні.
|
«А востаннє як бачила його (ходила з передачею аж у Ромни, їх туди повезли)». |
Тоталітаризм та репресії розділяли родину, робили її нещасною.
|
«Глянув на себе і не впізнав…сниться мені моя робота…руки як не свої... снилася мені моя сосна.. – а за нею річки синє крило». |
Передчасна смерть людей у сталінських таборах, трагічна доля в тоталітарному суспільстві. |
«Чи перелетять вони Сибір несходиму, а чи впадуть од морозу». |
Сталінські репресії і тоталітаризм – трагічні атрибути радянського життя. |
«Як співав на ярмарках Зінківських бандуристочка сліпий». |
Натяк на те, як у козацькі часи, щоб позбавити мук нерозділеного кохання, через старця або малу дитину такій людині передавали особливе привітання. |
«Послав три зозулі з поклоном» |
Оскільки зозуля гнізда не мостить, таке особливе привітання означало для закоханої людини, що її кохання приречене |