Тема: зображення боротьби захисників міста Білгорода, котрим винахідливість одного старця принесла перемогу над печенігами.

Головна думка: «було б бажання, а розум знайдеться» (уславлення життєвого досвіду та винахідливості).

 

Композиція твору

Експозиція: Володимир пішов до Новгорода з військом.

Зав’язка: вороги оточили Білгород.

Розвиток дії: настав голод у місті, віче прийняло рішення здатись на милість ворога, почув це старець і дав свою пораду, люди заварили кисіль. 

Кульмінація: городяни прийшли до печенігів заложниками.

Розв'язка: вороги ідуть в місто, набрали бовтанки для переконання своїх князів, відпустили заложників, забралися геть з міста. 

 

Завдання для городян

• жінки зробили бовтанку, з якої варять кисіль;

• викопали колодязь і поставити туди діжку;

• налили в перший колодязь бовтанки;

• викопали другий колодязь і поставили туди другу діжку;

• рідко розбавили водою луб'янець меду;

• вилили другу бовтанку в діжку другого колодязя.

 

Елементи переказу

Розповідь про незвичайну подію – захист міста Білгорода від печенігів.

Подія могла мати місце в 997 році, коли князь Володимир пішов на Новгород.

Персонажами виступають тільки люди.

Люди в колодязі залили звичайнісіньку закваску киселю та медовий напій.

 

План

 

БІЛГОРОДСЬКИЙ КИСІЛЬ

      Володимир пішов до Новгорода з воїнами для боротьби про­ти печенігів1, бо йшла невпинно велика війна. У цей час пече­ніги довідалися, що князя немає, прийшли й оточили Білгород. І не давали вони вибратися з города2, і настав голод великий у городі, і не міг Володимир допомогти, бо ж не було в нього воїнів, а печенігів було сила-силенна, І затягнулась облога города, і був голод великий. І скликали віче3 з в городі й вирішили:

— Це вже підходить смерть від голоду, а від князя допомоги немає. То чи краще нам помирати? Здамося печенігам: когось залишать живим, а кого й умертвлять; адже помираємо з го­лоду.

    А один старець, який не був на вічі тому, і запитує:

— Заради чого було віче?

    І люди повідали йому, що завтра хочуть усі здатися печенігам. Се почувши, послав він за старійшинами городськими і сказав їм:

— Чув я, що ви хочете здатися печенігам.

    Вони ж сказали:

— Не витерплять люди голоду.

    Тоді він і каже їм:

— Послухайте мене, не здавайтеся ще днів три, а що я вам звелю, — зробіть.

    І вони пообіцяли послухати.

    І сказав їм старець:

— Зберіть по жмені вівса, або пшениці, або висівок. — І вони, радо пішовши, зібрали.

    І звелів тоді жінкам зробити бовтанку, з якої варять кисіль, і наказав викопати колодязь, і поставити туди діжку, і налити в неї тієї бовтанки. І звелів старець викопати другий колодязь і поставити туди другу діжку, і звелів шукати меду. Вони ж, пі­шовши, узяли луб'янець4 і меду, що був схований у князівській медуші. І загадав він його рідко розбавити водою й вилити в діжку другого колодязя. Уранці ж послати за печенігами.

    Городяни ж, прийшовши до печенігів, сказали:

— Візьміть собі заложників наших, а ви підіть у город, щоб побачити, що діється в городі нашому.

    Печеніги ж, зрадівши, подумали, що вони хочуть здатися, забрали в них заложників, а самі вибрали кращих мужів у ро­дах і послали їх у город, нехай роздивляться, що там діється.

    І прийшли вони в город, і сказали їм люди:

— Пощо губите нас? Коли зможете перестояти нас? Хоч стій­те й десять літ, то що ви можете нам зробити? Адже ми маємо їжу від землі. А якщо не вірите, то огляньте своїми очима.

   І привели їх до колодязя, де ота бовтанка, і зачерпнули відром, налили в горшки й варили перед ними. А коли зварили кисіль, то, узявши їх, пішли з ними до другого колодязя, і зачерпнули сити5, і стали їсти спершу самі, а потім і печеніги. І здивували­ся ті, і сказали:

— Не повірять наші князі, поки не поїдять самі.

    Люди налили по корчазі6 бовтанки та сити з колодязів і подали печенігам.

    Вони ж, прийшовши, розповіли про все це, і зваривши, їли кня­зі печенізькі й дивувалися. Забравши ж заложників своїх, а тих пустивши, знялися з-під города і забралися геть. 

1. Печеніги — тюркські кочові племена, які в середині IX ст. осіли в при­чорноморських степах.

2. Город — місто.

3. Віче — народні збори.

4. Луб'янець — посудина з кори дерева.

5. Сита — мед, розведений водою, або медовий відвар на воді.

6. Корчага — велика глиняна посудина з вузькою шийкою.