План до характеристики образу матері Ганни Іванівни.
1. Матір Ганна Іванівна — берегиня родинного вогнища.
2. Портретна характеристика персонажа.
3. Риси характеру: добра, турботлива, любляча, працьовита, щира, справедлива, наполеглива.
4. Ставлення до краси, землі, природи, зерна, книжок, Біблії, навчання сина.
5. Автобіографічна повість, як вдячний спогад про матір — працьовиту жінку-селянку.
Характеристика образу матері Михайлика за повістю «Гуси-лебеді летять».
Велику любов та щиру вдячність письменника до матері відчуває читач в автобіографічній повісті «Діти-лебеді летять». Ганну Іванівну можна впевнено назвати берегинею родинного вогнища.
Вона взяла на себе всю відповідальність за сина, коли чоловік воював. Після витівки на ковзанці Михайлик бачить матір «поблідлою од страху і гніву», вона «посварилась на мене бровами і кулаком». Портретна характеристика матері вдало розкривається через її очі – дзеркало душі. «Краєчком хустки витирає очі» при кожній звістці від чоловіка, подобрілі материні очі співчувають Михайликові.
Мати добра, турботлива, любляча, працьовита, щира, справедлива, наполеглива. Риси характеру проявляються в багатьох вчинках.
Добра Ганна Іванівна щедро нагодувала жебраків з Херсонщини. Співчутлива до чужої біди, жінка так навчає сина: «Бо хто й пособить у світі бідному чоловіку, хто дасть йому скибку хліба чи ложку борщу? Ніхто, тільки такий самий злидар». Догадлива мати уже не сердилась за без дозволу узяте гарбузове насіння, а похвалила Михайлика за вияв милосердя до голодних людей.
Як більшість селян, мати неписьменна, тому просить Михайлика прочитати лист з фронту. Проте добротою, працелюбством та життєвою правдою від дідів-прадідів зуміла стати великим прикладом для сина. Праця приносить матері найбільшу радість у нелегкому злиденному житті. До працелюбства невтомна трудівниця привчає свого сина, тому для нього «святом ставав той день, коли ти сам торкався до чепіг і проводив свою першу борозну». Побожна жінка шанобливо ставиться до землі, що їх годує, а слово «насіння» для неї святе. Слідує народним звичаям, «втішала мене своєю і дівочою піснею», «молила долю, щоб вона була справедливою до її дитини…»
Проста селянка уміє бачити красу природи та вміло прививає розуміння прекрасного своєму синові: «Ось бачиш, сьогодні літечко торкнулось руками до ягід, і вони почали паленіти». «Хоч ми й бідні, та маємо квіти і в городі, і на комині, і на полотні, яке зодягає нас».
Після смерті дорогих дідуся і бабусі щиро втішає сина. І така сила та мудрість у її словах: «Багато чого нам не хочеться, Михайлику, а життя має свою дорогу: одні покидають її, а другі виходять на неї і все сподіваються чогось кращого собі».
Радіє зі свого небагатого господарства, іноді нарікаючи на свою нелегку «мужицьку долю з її вічними супутниками — нестатками й злиднями». Напевно, тому наполегливо «благала, сварилася, плакала, ночами не спала і батькові не давала спати, наполягаючи, щоб він оддав мене вчитися далі». Умовила свого чоловіка продати корову-годувальницю, щоб здібний Михайлик мав кращу долю.
Для неписьменної мати відкритими книгами ставали земля з її городом, рослини на ній, краса природи. Михайликова цікавість до книжки була мало зрозумілою, коли «забувши все на світі, припадав до роздобутої книги, не раз гримала», що спалить її. «Правда, у піч вона так і не кинула жодної книжки, але повсякчас пасла мене очима, побоюючись, щоб читання не підвередило її дитину». З особливою ретельністю мати слідкувала, щоб до його рук не потрапила свята Біблія. Часто жалілася: «Он прочитав один розумник геть усю Біблію і позбувся того, що мав у черепку». Проте згодом, побачивши Михайликові здібності, доклала усіх зусиль, щоб його навчання могло продовжуватись.
«Моїм батькам — Ганні Іванівні й Панасу Дем'яновичу з любов'ю і зажурою», – так звучить епіграф до повісті Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять». В автобіографічному творі багато вдячних спогадів про дорогу матір — працьовиту жінку-селянку, за словами письменника «перед людяністю, скромністю і мудрістю якої я й досі схиляю свою, вже посивілу голову».
Цитатна характеристика матері Ганни Іванівни
Шанобливе ставлення до землі, насіння |
«Це для того виношую, щоб у ньому раніше прокидалося життя і щоб гарбузи були більшими». «В її устах і душі «насіння» було святим словом». «І хоч не раз вона нарікала на свою мужицьку долю з її вічними супутниками — нестатками й злиднями, проте нічого так не любила, як землю. Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, вона може гніватись і бути доброю, і на самоті тихенько розмовляла з нею, довіряючи свої радощі, болі й просячи, щоб вона родила на долю всякого: і роботящого, і ледащого». «Забувши за мене, мати починає тихцем розмовляти з насінням, одне вихваляючи, а друге жаліючи або навіть гудячи» |
Переживає, сердиться за витівки сина |
«Я опинився перед поблідлою од страху і гніву матір'ю». «Мати підхопила їх під руку та й, не дуже церемонячись, потягла мене з грища на розправу» |
Відповідальна за виховання сина |
«Тільки ж гляди, не порви моїх останніх чобіт, не молоти ними, як ціпом, землю, не влазь по самісінькі вуха в калюжі та баюри та не дражни по всіх кутках собак і не зчеплюйся битись…». «Правда, у піч вона так і не кинула жодної книжки, але повсякчас пасла мене очима, побоюючись, щоб читання не підвередило її дитину». «Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп'янілий джміль. Від неї першої я почув про калиновий міст, до якого й досі тягнуся думкою і серцем…» |
Лікує народними методами свою дитину |
«Далі мені маминою хусткою на два гудзи перев'язали шию, запакували на піч, де парилось просо, і почали обпоювати малиновим чаєм, який зовсім був би добрим, аби коло нього хоч лежала грудочка цукру» |
Прищеплює синові віру в бога |
«Отож ранком я вже мало не розкошував: мати на часинку позичила в сусідів чоботи і, шмаруючи їх березовим дьогтем, заходилася повчати, щоб я у церкві не лобурясничав, не шморгав носом, не крутивоя дзигою, не ловив гав, не перся наперед, не сміявся, не пирхав, не ліз на крилас та частіше хрестив лоба» |
Стурбована, чекає чоловіка з фронту |
«Ой, — аж застогнала мати і прикрила повіками очі. Товстий починок випадає з її руки і розмотує по долівці пряжу. — Кажеш, від тата?» |
Малограмотна, неписьменна |
«Махоркою пахне… Може, ти, сину, хоч щось второпаєш?».
|
Побожне і богобоязливе ставлення до Біблії, забобонна |
«Бо люди кажуть… Он прочитав один розумник геть усю біблію і позбувся того, що мав у черепку, — показуючи пальцем на лоба, страхає мене святим письмом» |
Любляча, турботлива |
«У моїх доскочиш — тільки не гайся, — мати скидає свої старенькі чорнобривці». «Свят, свят! Чи за тобою, сину, сто вовків гналось, чи щось димілось під ногами? — занепокоєно стрічає мене, захеканого, на порозі мати». «Вона благала, сварилася, плакала, ночами не спала і батькові не давала спати, наполягаючи, щоб він оддав мене вчитися далі — у школу селянської молоді, що була за двадцять верст од нашого села» |
Гостинна, гарна господиня |
«Всі сміються, а мати кидається до печі, щоб чимсь почастувати гостя». «Хоч ми й бідні, та маємо квіти і в городі, і на комині, і на полотні, яке зодягає нас» |
Добра, лагідна |
«Підходжу до припічка і благальне дивлюся в подобрілі материні очі». «Що мені тільки робити з тобою? — трохи прояснюється обличчя матері, і це вже добра прикмета для мене». «Що тобі снилось, дитино?». «Я засинав на материних руках, і в мої сни прибивалась хитка дорога, на яку вже не вийдуть мої діди, і в моїх снах зорі, як і осіннє листя, як і люди, падали на землю» |
Співчутлива до чужої біди |
«То й добре, синку, що давав, — нарешті чую її голос. Вона, роздумуючи, далі вже говорить не мені, собі: — Бо хто й пособить у світі бідному чоловіку, хто дасть йому скибку хліба чи ложку борщу? Ніхто, тільки такий самий злидар» |
Щедра |
«Я нагодувала їх, бідолашних, дала хлібинку в дорогу» |
Догадлива |
«А як ця жінка хвалила отого хлопчика, який дав її Івасику насіння. Я догадалася, що це ти, збитошнику, але нічого їй не сказала» |
Хвилюється за долю сина |
«Ох, Михайле, Михайле, і що з тебе тільки буде?…» |
Працьовита |
«Ще вона каже, що найбільше див у світі робиться влітку на світанні, це саме тоді, коли мені так хочеться спати». «Мати радісно перебирала своє добро, хвалилася його силою і вже бачила себе в городі посеред літа, коли ноги веселить роса, а очі й руки — різне зілля». |
Щира, сердечна |
«Коли б їй трапилась хороша пара. А то, не дай бог, попадеться казна-що й розтопче молодий вік, наче квітку на дорозі». «Не знаю чому, але мати моя завжди вболівала над долею наймичок, убогих дівчат, особливо тих, що виходять заміж у чужу сторону». |
Знає пісні, уміє співати |
«Навіть у недоброї пам'яті тисяча дев'ятсот тридцять сьомий рік, коли над моєю, тоді кучерявою, головою нависло нещастя, мати, як могла, удень втішала мене своєю і дівочою піснею, а вночі при зорях плачем молила долю, щоб вона була справедливою до її дитини…» |
Людяна |
«Перед людяністю, скромністю і мудрістю якої я й досі схиляю свою, вже посивілу голову». |
Цінувала здібності сина, думає про його майбутнє |
«Ти ж сам бачиш, Панасе, як він аж тремтить за наукою. Зроби щось, Панасе». «Тоді продай, Панасе, корову» |
Намагається заспокоїти Михайлика в горі |
«Не плач, Михайлику, не плач, любий… Всі люди вмирають. Он бачиш зорі? — показує мені на вікно, в яке заглядає клапоть проясненого неба. — Гарні ж, наче з казки повиходили, а теж помирають». «Багато чого нам не хочеться, Михайлику, а життя має свою дорогу: одні покидають її, а другі виходять на неї і все сподіваються чогось кращого собі… Засни, синку» |
Уміє бачити красу природи, прививає синові любов до природи, її краси. |
«Не чуєш, як літо пішло нашим городом? — дивується мати». «Ось бачиш, сьогодні літечко торкнулось руками до ягід, і вони почали паленіти». «А мати вже показує, що на покручі гороху з'явився ще сонний перший цвіт, а на ранній груші шаріють грушки, оті, що віясто придивляються до землі» |