В КАЗЕМАТІ (уривок)
VI
Ой три шляхи широкії
докупи зійшлися.
На чужину з України
брати розійшлися.
Покинули стару матір.
Той жінку покинув,
А той сестру. А найменший
молоду дівчину.
Посадила стара мати
три ясени в полі.
А невістка посадила
високу тополю.
Три явори посадила
сестра при долині…
А дівчина заручена –
червону калину.
Не прийнялись три ясени,
тополя всихала,
Повсихали три явори,
калина зов'яла.
Не вертаються три брати.
Плаче стара мати,
Плаче жінка з діточками
в нетопленій хаті.
Сестра плаче, йде шукати
братів на чужину…
А дівчину заручену
кладуть в домовину.
Не вертаються три брати,
по світу блукають,
А три шляхи широкії
терном заростають.
[Між 17 квітня і 19 травня 1847, С.-Петербург]
Назва: «Три шляхи широкії..».
Автор: Тарас Шевченко.
Рід літератури: лірика.
Жанр: балада (пісня літературного походження).
Вид лірики: філософська.
Тема: зображення трагедії родини, коли рідні змушені були покидати домівки.
Провідний мотив: роздум про долю України (трагедія поневоленого народу в неможливості родинного щастя).
Мотиви: страждання через розлуку; розпад роду; недосконалість суспільства.
Основна думка: «На чужину з України брати розійшлися».
Ідея: засудження поневолення одного народу іншим, бо це веде до страждання.
Проблематика: самодержавство і трагедія рідного народу, неволя і нещастя родин.
Художні засоби
Епітети: шляхи широкії, молоду дівчину, стара матір, нетопленій хаті, дівчина заручена.
Сталі епітети: червону калину, високу тополю.
Паралелізм: «Ой три шляхи широкії докупи зійшлися. На чужину з України брати розійшлися», «Не вертаються три брати, по світу блукають, А три шляхи широкії терном заростають».
Анафора (єдинопочаток): «Плаче … Плаче…», «Не вертаються три брати…».
Повтори (тавтологія): «покинули… покинув», «посадила…посадила… посадила», «…всихала, повсихали…», «три».
Епіфора: «Ой три шляхи широкії … А три шляхи широкії».
Метафора: «шляхи … до купи зійшлися», «по світу блукають».
Контраст: «Розійшлися … Посадила …» – «Не прийнялись… Не вертаються».
Інверсія: «Три явори посадила сестра при долині».
Елементи фольклору:
● магічне число казок: три шляхи, три ясени, три явори, три брати;
● використання символів: шлях, ясен, калина, тополя, явір, терен, домовина, висаджування дерев (надія), дерево (життя), засихання дерева (нещастя, хвороба, смерть) тощо;
● за наявністю композиції наближається до історичної пісні;
● будовою нагадує коломийковий вірш.
Композиція
Експозиція: «На чужину з України брати розійшлися».
Зав’язка: рідні висаджують рослини-обереги від лиха («Посадила стара мати три ясени в полі… А невістка посадила високу тополю. Три явори посадила сестра при долині… А дівчина заручена – червону калину»)
Кульмінація: не приймаються посаджені дерева-обереги, рідні страждають, відчуваючи лихо
Розв’язка: «Не вертаються три брати»
Вид строфи: 14-складник (строфа є римованим двовіршем, де чергуються два рядки з 14 складів, розбиті на підрядки з 8-ми і 6-ти складів)
Віршований розмір: коломийковий (з великою паузою після восьмого складу та короткою паузою після четвертого складу)
Не – вер – та – ю/ – ться три – бра – ти //
Пла-че ста – ра ма – ти
Пла – че жін – ка/ з ді – то – чка – ми //
В не – то – пле – ній ха – ті
Тип віршування: народнопісенне силабічне
Римування: суміжне, або парне (АА)
Рими жіночі (на передостанньому складі): зійшлися – розійшлися, покинув – дівчину, полі – тополю, долині – калину, всихала – зов'яла, мати – хаті, чужину – домовину, блукають – заростають.
До цього вірша писали музику Яків Степовий, Сидір Воробкевич, Роман Купчинський. Згодом поезія стала вважатися народною піснею.
Ця поезія – це філософський роздум про людську долю. Сам автор, будучи ув’язненим самодержавством та перебуваючи в казематі, глибоко співчував усім знедоленим. Розмірковував про одвічні цінності: любов та розлуку, надію та розпач, пам'ять та забуття…
Автор не говорить нам, чому саме три брати покинули родину (стали козаками, визволителями своєї землі; змушені були піти в солдати для самодержавства; призвані на війну тощо). Спочатку було родинне щастя: мати виростила трьох синів (ясени – молоде покоління), сестра мала трьох братів (явори – молоді парубки), невістка збудувала власну сім'ю з дітьми (тополя – жіноча доля), дівчина заручилась з одним із братів (калина – молода дівчина). Потім розлука зруйнувала гармонію в житті кожного з них: мати залишилась без синів («не прийнялись три ясени», «плаче стара мати»), невістка з дітьми позбулась годувальника («тополя всихала», «плаче жінка з діточками в нетопленій хаті»), сестра самотня без братів («повсихали три явори», «сестра плаче, йде шукати братів на чужину»), заручена дівчина не стане дружиною («калина зов'яла», «дівчину заручену кладуть в домовину»).
Поезія відображає гірку долю рідного народу в часи поневолення, в цілому засуджуючи це суспільне явище. Останніми рядками «А три шляхи широкії терном заростають» Великий Кобзар застерігає, що терпеливе споглядання будь-якого поневолення може призвести до забуття.