© Барна Р., 2014,2018,2023
Розв'язник до підручника "Українська література 6 клас Авраменко О."
§ 1-2 НАРОДНА ОБРЯДОВА ПІСНЯ, ЇЇ РІЗНОВИДИ. ВЕСНЯНКИ
Сторінка 4
� Яким кольором позначено дохристиянську добу на часовій шкалі?
червона, жовта (988) синя, зелена
Нагадаємо: київський князь Володимир хрестив наші землі 988 р. — понад тисячу років тому.
Червону і жовту.
� НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження
А і в нашому житті, і в піснях звучать різні ритми
Б народна пісня — музично-поетичний жанр фольклору
В перші пісні створено після запровадження християнства
Г наші пращури співали пісні і в приватному житті, і під час роботи
Сторінка 5
� Із сказаного про виникнення народних пісень можна зробити висновок, що їхньою яскравою ознакою є
А мелодійність В ритмічність
Б варіантність Г давність
� НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження
А народним пісням властива анонімність
Б автором народних пісень є колектив людей
В деяким народним пісням приписують ім'я конкретного автора
Г первинний і кінцевий варіанти народної пісні зазвичай однакові
� Сформулюйте власне визначення поняття «народна пісня» ключовими словами. Запишіть його в зошит.
Народна пісня — це віршовані твори, які співають; їм характерна варіантність, анонімність, колективність.
Сторінка 6
� Поміркуйте, які пісні називають обрядовими (або календарно-обрядовими).
Обрядовими називають пісні, які виконувати згідно з календарем під час обрядів.
� У тексті про народну обрядову пісню НЕ згадано про
А колядки В русальні пісні
Б веснянки Г купальські пісні
Сторінка 7
� Прочитайте народну пісню «Ой кувала зозуленька» й дослідіть її особливості.
1. Жанр: пісня.
2. Тема: стосунки в українській родині.
3. Характеристика ліричної героїні: має веселу вдачу, працьовита, вимоглива до себе та інших.
4. Символічне значення зозулі у творі: довгі роки життя.
5. Визначення художніх засобів у веснянці: повтор-тавтологія («у полі, у полі»), повтор-анафора («Бо я тобі не наймичка»), пестливі суфікси («зозуленька», «миленький»).
Сторінка 8
� Підготуйте розповідь про веснянку «Шум».
У старовинній українській пісні «Шум» йдеться про ліс, який так називали у давнину. З ним пов’язували народні дійства, ритуальні ігри та обряди навесні.
Під час їхнього виконання молодь будила божество Шум. Згідно давніх вірувань у цю пору оживав Шум-ліс, він набирався весняно-літньої сили, проганяв все лихе. Піснею викликали прихід весни на землю.
Виконання старовинної пісні у супроводі сучасних електронних ритмів надають твору незабутнього колориту.
Сторінка 9
Завдання 6
1 До зимового циклу належать пісні
А жниварські В щедрівки
Б купальські Г русальні
2 У рядках пісні «На Купалу огонь крешуть, Нехай відьми на пень брешуть; Нехай брешуть, нехай знають, Нехай молока не одбирають» використано
А анафору Б гіперболу
В порівняння Г персоніфікацію
3. Відповідність між різновидом обрядової пісні та змістом
1 жниварська —> В удячність за врожай
2 купальська —> Г ворожіння на вінках
3 щедрівка —> А побажання достатку в новому році
4 колядка —> Б народження Ісуса Христа
4 Як виникали обрядові пісні? Уявіть, що ви перенеслися машиною часу в далеке дохристиянське минуле й стали свідком народження колядки або купальської пісні. Опишіть «побачене».
Машина часу переносить нас у дохристиянське минуле в день шанування слов’янського бога Івана Купали.
На березі річки я бачу двох дівчат. Їхні голови прикрашають вінки із літніх дикорослих квітів. Вони розмовляють про майбутню долю. Раптом знімають віночки і легенько кладуть їх на водну поверхню у дарунок Купалі. Дівчата заводять пісню, славлячи бога і прохаючи гарну долю. І здається Купало почув їх. Дівчатка радіють, що їхні дарунки попливли за виднокіл.
Від того часу на свято Івана Купали молоді дівчата зі співом пускали вінки на річках, прославляючи бога Купалу та просячи гарну долю.
Як дівчата готувалися до свята Івана Купала...
5 Як ви розумієте слова О. Довженка, узяті за епіграф до цієї теми «Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського обряду»?
Багато народних українських пісень є обрядовими, вони супроводжували такі дійства, коли люди не могли пояснити певні явищі та цілком покладалися на волю багатьох богів. Після хрещення, зміни форми праці деякі обряди втратили свою актуальність (жниварські, купальські тощо), натомість інші збереглися в іншій концепції донині (обряд колядування, щедрування). Проте завдяки народній обрядовій пісні український народ знає свої давні традиції.
6 Аналіз веснянки «Ой кувала зозуленька (в лісі на горісі)» …
7 Що означають слова мя, ґаздиня, стріха, морг у веснянці «Ой кувала зозуленька (в лісі на горісі)»?
Мя (діал.) — мене.
Ґаздиня — господиня.
Стріха — нижня частина солом’яного даху, оселя.
Морг — давня міра землі, що дорівнює приблизно половині гектара.
Якщо замінити ці слова на сучасні літературні відповідники, то пісня втратить відчуття давності (на них вказують застарілі слова), підказку на місцевість свого походження (на нього вказують діалектні слова).
8 Чому, на вашу думку, наш народ зберігає давні народні пісні, передаючи їх новим поколінням?
Народні пісні зберігають пам'ять про нашу історію, культуру, традиції, цінності, сприяють національній ідентичності.
9 Складіть синквейн (сенкан) «Пісня».
Пісня.
Лірична, мелодійна.
Об’єднує, розважає, надихає.
Чарівна мелодія поетичного слова.
Ритм.
Сторінка 10
10 Домашнє завдання.
1. Які українські традиції та обряди ви знаєте?
Обряд колядування і щедрування, свято Івана Купала, жниварське свято останнього снопа, Маковея із посвятою маківок, свято зустрічі весни з веснянками (гаївками), купання в ополонці на Водохреща, освячення пасок на Великдень тощо.
Як люди вшановували слов'янського бога Купалу…
Розповідь про те, як відбувалися весняні свята…
2. Дослідіть пісню «Ой весна, весна — днем красна» за планом.
План дослідження
1. Жанровий різновид пісні «Ой весна, весна — днем красна»: пісня-веснянка.
2. Тема: величання весни.
3. Характеристика ліричної героїні: шанує традиції, радіє весні, життєрадісна.
4. Художні образи: житечко, водиця.
5. Визначення художніх засобів у веснянці «Ой весна, весна — днем красна»…
Подумайте й розкажіть
� Цикли обрядових пісень ви знаєте: зимові, весняні, літні. До зимового циклу відносимо колядки і щедрівки. Весну наші предки зустрічали веснянками, або гаївками. Літній цикл включає в себе русальні пісні, купальські та жниварські.
� Як ви розумієте виділене слово красна в першому рядку пісні «Ой весна, весна — днем красна»?
На мою думку, тут слід розуміти днем гарна, бо після зими він стає довшим, а ніч коротшою, що дуже важливо для наших предків, адже із настанням весни починався для них сільськогосподарський рік.
� Що найбільше вас вразило в інформації про обрядові пісні?
Ці давні народні пісні збереглися до наших днів, вони дають нам уявлення про обряди наших предків-землеробів.
Програма 2014, 2018 років
1. До зимового циклу належать пісні (Г) щедрівки.
2. Календарно-обрядові пісні НЕ пов'язані з (В) історичними подіями.
3. Відповідність:
1 Перун - Б бог грому й небесної блискавки
2 Ярило - Г бог сонця й весни
3 Сварог - А бог неба й небесного вогню
4 Дажбог - В бог жнив і достатку
4. Народні пісні — це невеликі віршовані твори, що співаються, їм властива варіантність, анонімність і колективність. За тематикою поділяють на календарно-обрядові. колискові, родинно-побутові, історичні, суспільно-побутові та ін.
5. Ознаки фольклорних творів: варіантність (передаючись через багато років, пісня змінювалась, зараз налічують багато варіантів кожної пісні), анонімність (імена народних пісень невідомі, залишились у віках, від грецького анонім — твір без зазначення автора), колективність (народ щось додавав до них, змінював якісь слова).
6. Фольклор — це усна народна творчість, а саме: пісні, легенди, перекази, загадки, приказки, прислів'я, що їх створювали впродовж віків наші пращури. Цей процес триває й донині. Народні пісні виникли дуже давно. Одна талановита людина склала якусь пісню, що сподобалась іншим, вони почали її співати, додаючи свої слова, а якісь змінюючи. Пісня вела мандрівний спосіб життя по всій Україні й дійшла до нас.
7. Календарно-обрядовими називають пісні, що пов'язані зі стародавніми обрядами, згідно з календарем, вони найдавніші.
8. Календарно-обрядові пісні поділяються на цикли: зимовий (колядки, щедрівки), весняний (веснянки), літній (русальні, купальські, жниварські).
9. Дослідники фольклору налічують приблизно триста тисяч народних пісень.
10. Фольклорна пісня від авторської відрізняється тим, що вона дуже давня, справжній автор невідомий, вона змінювалась.
11. Фольклорні твори, зокрема й народні пісні, потрібно передати наступним поколінням українців, бо вони дуже гарні та милозвучні, розповідають про минулу історію, роблять нас співочими.
12. Типові для народних пісень сполуки слів: червона калина, битий шлях, сизий орел, жайворонок із переливами, закувала зозуля, синє море, широкий степ, ясний сокіл.
13.1. Народна пісня в робочий зошит.
Аналіз народної пісні "Вишиванка"...
13.2. Намалювати ілюстрацію до неї(за бажанням).