© Барна Р., 2021
Серія "Вчимось разом" до підручника "Українська мова та
читання 4 клас Богданець-Білоскаленко Н., Шумейко Ю. (частина 2)"
(використані цитати з підручника у лапках або прописом)
Сторінка 44 Прислів’я та приказки
• Прислів'я та приказка – це жанр фольклору (усної народної творчості).
Відмінності: прислів’я має закінчену думку та повчальний характер, а приказка – не має закінченої думки, бо тільки констатує факт.
Сторінка 45
1,2� Тематичні групи прислів'їв:
Про рідний край |
Рідний край — земний рай. |
Про працю |
Хто полю годить, тому жито родить. Що посієш, те й пожнеш. Мала бджола, а й та працює. |
Про родину |
На сонці тепло, а біля матері добре. Яблуко від яблуні недалеко відкотиться. |
Про слово |
Від теплого слова й лід розмерзається. Краще мовчати, ніж брехати. Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш. |
Про знання |
Пташка красна своїм пір'ям, а людина — знанням. Ніколи не кажи: «Не вмію», а говори: «Навчуся». |
Про книжку |
Книжка вчить, як на світі жить. Хто більше читає, той більше знає. |
3� Інші прислів'я та приказки до кожної групи.
Про рідний край |
На чужій стороні й весна не красна. У ріднім краю, як у раю. |
Про працю |
Без роботи день роком стає. Без трудів не будеш їсти пирогів. |
Про родину |
Якщо не бажаєш добра батькам, і сам його не побачиш. Хто свою матір поважає, той і чужу не образить. |
Про слово |
Будь господарем своєму слову. Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи. |
Про знання |
Знання красить, а незнання смішить. Знання людині — що крила пташині. |
Про книжку |
Будеш з книгою дружити — буде легше в світі жити. Одна книга тисячі людей навчає. |
4� Вивчити напам'ять чотири прислів'я чи приказки про дружбу й добро…
Сторінка 46 Усмішка
1,2� Усмішка сподобалася найбільше: «Наплічник». Коли Надійка зрозуміла слова мами не у переносному, а прямому значенні, тоді отримали усмішку – гумористичну розповідь про комічну ситуацію).
3� Пригадали про комічну ситуацію, яка траплялись у житті…
Сторінка 50 Українська народна соціально-побутова казка «Золота пшениця»
1� Головні персонажі твору: чоловік і золотоволоса дівчина.
Речення, яке вказує, що в родині було багато дітей: «Мали вони стільки дітей, що й забували, котрого як звати».
2� Із чоловіком трапилася пригода: він допоміг золотоволосій дівчині у кареті вибратися з болота, яка пообіцяла привезти мішок золота своєму рятівникові. У цей день працював енергійно з радісним настроєм, з нетерпінням чекаючи заходу сонця.
3� Прочитали, як чоловік мріяв розпорядитися золотом. «Насамперед побудую великий будинок, — каже чоловік. — У ньому буде дуже гарна веранда, а на підвіконнях цвістимуть різні квіти цілий рік. Біля хати розведу сад. А в саду поставлю вулики з бджолами, що приноситимуть лікувальний мед. Недалеко в долині буде ставок із рибою. Жінка й дочки ходитимуть у пишному вбранні, а синів віддам до школи. Кожний буде займатися улюбленою роботою».
4� Сім'я розчарувалася, побачивши в мішку пшеницю, адже сподівалася отримати золото в прямому розумінні цього слова.
5� Чоловік та його сім'я зрозуміли, що мала на увазі дівчинка, через рік. Чоловік, повертаючись з наймів, побачив небувалий врожай пшениці. «Тоді він подумав, що це те золото, яке дівчинка дала. Справжнє та надійне золото».
6� Пшениця є золота, бо урожай завжди цінувався хліборобами, забезпечував їм достаток, був для них на вагу золота. «З того часу сім'я зажила заможно й більше раділа гарній погоді та врожаю, ніж мішку золота».
7,10 � Визначили тему та основну думку казки… Вигадане і реальне у казці…
8� Установили відповідність між частинами прислів'їв про працю:
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Будеш трудитися — будеш кормитися.
Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.
Прислів’я, яке відповідає змістові казки: «Будеш трудитися — будеш кормитися», адже у кінці казки читаємо, що члени родини «полюбили цю працю. Щороку сіяли золоту пшеницю та збирали добрий урожай».
9� Казка належить до соціально-побутових, бо у ній розповідається про повсякденне життя (побут) бідного чоловіка та його сім’ї (соціальний стан), персонажами виступають звичайні люди.
11� Поміркували, що краще мати мішок золота чи мішок пшениці…
Сторінка 51 Татарська народна чарівна казка «Золота бджілка»
1� Героїні твору: мати, три дочки, вивірка. Мати тяжко працювала, щоб «її діти не знали нужди». Опис доньок: «як ластів'ята, меткі, а з лиця кожна — мов зоря ясна».
2� Мати звернулася до дітей по допомогу, бо тяжко занедужала, а жила окремо від дітей. Вона це зробила за допомогою чарівної білки (вивірки).
3� Матері допомогла тільки третя дочка. За невдячність та байдужість до рідної матері дві дочки були покарані — перетворені вивіркою на черепаху та павука.
4,5,6� Тема, основна думка, вигадане у казці…
Поміркували, чому саме на таких тварин вивірка перетворили доньок жінки. Вивірка перетворила першу дочку на черепаху, яку вважають повільною твариною, бо для неї важливіше було домити миски («то нехай ти з ними довіку будеш, з тими своїми мисками!»). Друга дочка стала павуком, який у природі тче павутину, бо вирішила спочатку наткати полотна на ярмарок («ну, то будеш ти його, скільки житимеш, ткати»). А третя дочка була доброю, небайдужою і вдячною, тому прожила багато років, а потім обернулася золотою бджілкою.
8� Словосполучення, які вжиті в переносному значенні: золоті руки (працьовиті руки), золота людина (добра людина), золота пшениця (цінна пшениця).
9� Діаграма Вена порівняння казок.
«Золота пшениця» |
Спільне |
«Золота бджілка» |
Казка побутово-соціальна. Золотоволоса дівчина віддячує чоловікові за допомогу. Слово в переносному значенні золоту пшеницю. |
Жанр: казка У матері багато дітей. Йдеться про вдячність за добро. |
Казка чарівна. Третя дочка віддячує матері за турботу. Слово в переносному значенні золота бджілка. |
10� Казка, яка пояснює зміст прислів'я «Без вірного друга — велика туга»…
Сторінка 54 Легенда «Хліб і золото»
1� Головні персонажі твору: король Данило і майстер.
2� Майстер був упевнений в тому, що золото – цар, бо він ні в чому не нуждався, бачив забагато золота, багатство затьмарило його.
3� Він змінив свою думку тоді, коли залишився у повній золота скарбниці без звичайнісінької їжі.
4� Виділені в тексті слова «срібло, злото — то болото, а хліб — цар» можна розуміти так, що саме хліб – усьому голова».
5� Тема, головна думка, план легенди …
6� Написали текст-міркування, який розкриває основну думку прочитаного твору…
Сторінка 55 Легенди про міста «Кривий Ріг», «Львів»
1� Мені сподобалась перша легенда, у ній у стислій формі йдеться про козака – шановану людину, яка дала ім’я поселенню, де зливається річка Інгулець і Саксагань.
Тема, головна думка, план легенди «Кривий Ріг»…
Тема, головна думка, план легенди «Львів»…
2� За легендою місто Кривий ріг названий на честь хороброго козака Рога, якого в народі називали Кривим, коли він у боях втратив око.
За легендою місто Львів постало біля підніжжя гори, на якій побудував замок князь, що взяв ім’я Лев на честь перемоги у битві з левом-людожером.
3� Герб, на якому розміщений лев, належить місту Львову («на честь перемоги князь узяв собі ім'я Лев, а зображення звіра помістив на своєму гербі»).
4� Походження назви населеного пункту, у якому ви проживаєте, вивчає наука етимологія…
Сторінка 59 Міф «Перун і Божич»
Тема і головна думка міфу «Перун і Божич» (переказав Сергій Плачинда)…
1� Імена згаданих богів: Род, Білобог, Перун, Чорнобог.
2� У міфі пояснюється зменшення дня: «а коли люди врожай зібрали й осінь настала, то Божич почав старіти, зменшуватися, і дні ставали коротшими й коротшими, а ночі довшали й темнішали».
3� Божич – це уособлення Сонця («А Божич здіймався дедалі вище по небу, сіючи життя і радість на Землі. Лише під вечір, стомившись, спустився Божич на спочинок. З дня в день тепер світило Сонце»). Його народжувала Коляда. Його появи не хотіли Чорнобог і Мара, бо любили темряву.
4� Колядники – віншувальники Коляди. Вони носили із собою Звізду Ясну та опудало Кози («…пішли з радісними співами від хати до хати, несучи попереду Звізду Ясну — зображення Божича — Молоде Сонце. А ще колядники несли із собою опудало священної тварини — Кози, котра щороку рятує Коляду від Мари»).
Сторінка 60 Міф «Подвиг Прометея»
1� У міфі розповідається про подвиг Прометея, коли він повернув людям вогонь, навчив ремесел.
2� Ребуси.
З Е В С (головний давньогрецький бог)
ОЛІЯ МП (гора у Греції, де мешкали боги)
3� Поміркували, яким може бути продовження дружби Прометея та Геракла. Обидва сміливці та відважні воїни. Вони зможуть зробити багато добра для людей.
Сторінка 61 Притча «Премудра притча»
1� Життєва пригода в притчі: люди зібралися на казання (науку) мудрого Соломона зі штовханиною та сваркою.
2� Люди хотіли послухати повчання Соломона, бо він мав славу мудрої людини.
3� Соломон сказав такі слова: «як маєте що шити, то спочатку вузлики зав'яжіть». Ці слова треба розуміти так, що перед тим як, починати щось робити, треба обдумати та добре підготуватися. Пояснення в тексті: «А тут мудрої науки багато: ось розпочніть шити та не зав'яжіть вузлика. Що з того буде?.. Та й не тільки в шитті, у кожній справі — як не зав'яжеш спочатку вузлик, то нічого й не буде!..».
4� Знайдіть у тексті речення, які треба читати:
із здивуванням («Що ж це таке? Оце тільки й усього сказав премудрий Соломон? Та що ж тут такого мудрого?»),
захопленням («Подумайте тільки: сам премудрий Соломон навчатиме!»),
впевненістю («Та й не тільки в шитті, у кожній справі — як не зав'яжеш спочатку вузлик, то нічого й не буде!..»).
Притча «Яблуня»
1� Твір є притчею, бо у ньому йдеться про життєву пригоду повчального характеру.
2� Запитання хвилювало сина: «Але невже ти ще сподіваєшся їсти плоди із цієї яблуні?».
3� Відповідь батька: «Я завжди з великою насолодою їв яблука з дерев, яких не садив … Так я намагаюся віддячити всім, хто садив сад для мене». На мою думку, люди привітно згадуватимуть добру людину, яка посадила для них сад.
4� Тема і головна думка притчі…
Сторінка 62 Українські народні пісні
1� Народна пісня — невеликий усний віршований твір, призначений для співу.
Відомі народні пісні: колискові, коломийки, жниварські, веснянки, колядки, щедрівки, засівальні, заклички.
2� Народні пісні утворилися внаслідок колективної творчості. У кожній місцевості були свої варіанти обробки. Вони передавалися через покоління в усній формі.
3� У родині співають народні пісні на весіллях.
4� Українська народна пісня «Роде наш красний»…
Сторінка 63 Жниварська народна пісня «Вийшли в поле косарі»
1� У жниварській пісні йдеться про косарів. Колись косили і руками збирали урожай зернових культур під час жнив.
2� Слова «гострі коси поклепали» слід розуміти вирівнювати й загострювати лезо коси, бо під час роботи коси гнулися і затуплювалися.
3� Тема і головна думка пісні…
Сторінка 64 Народна українська пісня «Ой зелене жито, зелене»
1� Пісня дуже сподобалася. У ній йдеться про свято врожаю, яке шанували в давнину, адже добрий врожай означав добробут родини. Пісня передає гостинність народу, традиційно вважають, що під цю пісню доречно зустрічати гостей. Рядки, які повторюються: «Ой зелене жито, зелене, Хорошії гості у мене».
2� Тема і головна думка пісні…
Сторінка 65 Узагальнення з розділу «Немає мудріших, ніж народ, учителів»
1� Назва розділу: «Немає мудріших, ніж народ, учителів». Його можна розуміти так, що народ передав у спадщину багатий фольклор, який вчить розрізняти добро і зло.
2� Відмінність між прислів'ям і приказкою.
Прислів’я зазвичай має закінчену думку, яка викладена у двох частинах. Приказка має незакінчену думку, переважно одну частину.
3� Усмішки на шкільну тематику…
4� Пісні: «Вийшли в поле косарі», «Ой, зелене жито, зелене».
5� Поєднали частини речень.
Притча — це невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду.
Легенда — це твір, у якому розповідається про історичну подію, небувалу пригоду, життя та діяльність якоїсь особи або вигаданої особистості.
Міф — це перекази про створення світу й людини.
6� Доповніть таблицю назвами творів.
Казки: «Золота пшениця», «Золота бджілка».
Легенди: «Хліб і золото», «Кривий Ріг», «Львів».
Міфи: «Перун», «Подвиг Прометея».
Притчі: «Премудра притча», «Яблуня».
7� Продовжили речення одним словом, указали твір.
З того часу сім'я зажила заможно й більше раділа гарній погоді та врожаю, ніж мішку золота. (Казка «Золота пшениця»).
На честь своєї перемоги князь узяв собі ім'я Лев, а зображення звіра помістив на своєму гербі. (Легенда «Львів»)
Слухайте, люди добрі, що я вам казатиму: як маєте, що шити, то спочатку зав'яжіть вузлик. (Притча «Премудра притча»)
Срібло, злото — то болото, а хліб — золото. (Легенда «Хліб і золото»)
8� Тепер я знаю, що усну народну творчість (фольклор) слід вважати джерелом мудрості.
Мені було важко перерахувати багато видів народних пісень, бо їхня спадщина дуже багата.